Läpipeluuohje

Resident Evil 4 läpipeluuohje

Easy

Luku 1-1

Kun alkuvideo on ohi kulje polkua pitkin kohti mökkiä. Ennen kuin menet sisälle tarkista mökin vasen puoli niin löydät laatikon jossa on kranaatti (riko laatikko veitsellä. Saat sen esille painamalla L-näppäintä). Mene mökin sisälle ja käytävää pitkin. Video alkaa. Tapa kyläläinen. Paikalle alkaa kerääntyä kyläläisen ystäviä. Etsi nopeasti talosta ammuksia. Mene yläkertaan ja hyppää ulos ikkunasta. Kaksi kyläläistä odottaa sinua ulkopuolella.

Jos haluat, voit juosta takaisin sinne minne jätit poliisiauton niin näet mitä on tapahtunut. Näyttää siltä että et pääse palaamaan sitä kautta. Jatka matkaa polkua pitkin ohi mökin. Matkan varrella on pieni vaja jossa on laatikoita rikottavaksesi. Ota niissä olevat tavarat ja jatka matkaa. Kun kohtaat kyläläisiä voit tappaa ne tai juosta karkuun. Kuulet ja näet ansaan jääneen koiran. Vapauta se jos haluat siltä apua myöhemmin...

Varo ansoja. Jotkut ovat maassa ja jotkut on viritetty puiden väliin. Ammu puussa olevaa räjähdettä laukaistaksesi ansan, mutta varmista että olet silloin tarpeeksi kaukana siitä. Jatka matkaa polkua pitkin ja tarkista seuraava vaja tavaroista. Sillan luona on lisää kyläläisiä, ammu ne tai juokse ohi. Polun päässä on vielä yksi vaja ja sen sisällä on kyläläinen. Ota ammukset ja mene polun päässä olevasta ovesta.

Kulje polkua pitkin ja katso tilannetta kiikareilla. Kylässä päämääräsi on tappaa riittävästi kyläläisiä jotta he lähtisivät kirkkoon. Voit myös vaihtoehtoisesti tappaa aikaa, sillä jonkin ajan kuluttua kyläläiset lähtevät. Kylä on täynnä kyläläisiä joten lienee parasta hiiviskellä takakujilla. Mene siis vasemmalla olevaa polkua kylän taakse. Näet naispuolisen kyläläisen, ammu se. Kyläläiset hyökkäävät, hyppää äkkiä lähimmästä ikkunasta sisään. Sisällä ota ammuksia laatikoista ja tynnyreistä. Ammu sisään rynnivät kyläläiset. Potkaise etuovi auki ja mene vasemmalla puolellasi olevalle talolle. Talon sisällä työnnä hylly ikkunan eteen. Ota ammuksia portaiden alta. Juokse yläkertaan ja ota shotgun. Ota myös huoneessa olevat tavarat. Ala sitten ampua kyläläisiä. Kun kuulet moottorisahan äänen... Vain yksi neuvo: Pysyttele kaukana moottorisahaukosta, sillä jos se pääsee koskettamaan sinua kerrankin, olet kuollut. Ammu ukkoa jalkoihin shotgunilla niin se ei pääse etenemään. Kun olet aiheuttanut tarpeeksi tuhoa kirkon kello soi ja taisto on ohi.

Kun kyläläiset eivät enää ole riesanasi voit vapaasti kuljeskella kylässä ja ottaa kaikki tavarat. Mene sitten tornin vieressä olevan polun päässä olevasta puuovesta. Olet nyt farmilla. Huomaa sininen juttu joka roikkuu puusta. Sinun tarvitsee ampua 10 niitä saadaksesi uuden aseen (Punisher), joten pidä niitä silmällä (näet niiden sijainnin kartasta). Täällä on kyläläisiä, voit ampua ne halutessasi. Kerää farmilla olevat tavarat. Pohjoisen puolella on ovi jota et voi avata yksin, muista tämä kun löydät Ashleyn. Mene koillisesta ovesta.

Juokse polkua pitkin kunnes saat kivenlohkareen perääsi. Sinun täytyy painaa X-nappia juostaksesi nopeammin tai kuolet. Kohta sinua pyydetään painamaan nappeja A+B tai L+R väistääksesi järkäleen. Jos et paina oikeita nappeja tarpeeksi nopeasti kuolet. Jatka matkaa polkua pitkin, läpi tunnelin (katossa on pari aarretta) kunnes tulet niitylle ja näet vanhan talon. Alueella hortoilee muutamia zomb... kyläläisiä. Näillä vekkuleilla on dynamiittia mukanaan, ne ovat siis itsemurhapommittajia. Pysy niistä kaukana ja ammu niitä jalkoihin niin ne pian räjähtävät... Mene talolle. Etuovi on lukossa, joten hoitele lukko veitselläsi. Talon sisällä on tallennushuone ja ammuksia. Ja ansoja... Työnnä kirjahylly pois tieltä ja tutki kaappia josta kuuluu meteliä. Ja varo! Kohtaat ällön jäbän nimeltä Luis.

Seuraa video jossa Leon vapauttaa Luisin ja Luis tarvitsee tupakkaa. Pian paikalle tulee kyläläisiä ja heidän päällikkönsä iso Juusto. Leon nolaa itsensä itsemurhayrityksellään. Luku loppuu, kantsis varmaan tallentaa.

Luku 1-2

Leoniin pistetään hiukan piristäviä dopingaineita ja herätessään hän huomaa olevansa sidottu lutuseen Luisiin. Paikalle saapuu kyläläinen pikkuisen kirveen kanssa. On taas aika painaa äkkiä jotain nappia tai olet madonruokaa.
Kun jänishousu Luis on juossut matkoihinsa ota alueella olevat tavarat ja mene ulos ovesta.

Ulkona todella hämäräperäinen tyyppi viittoo Leonia luokseen. Ei todellakaan kannata mennä, et kai tosissasi halua nähdä mitä miehellä on takkinsa alla?! No ei vaiskaan, mene mökin ympäri kauppiaan luokse. Kauppiaalta voit ostaa aseita, aseiden päivityksiä ja tavaroita. Voit myös myydä kauppiaalle tavaroitasi (kaikki aarteet ja jalokivet kannattaa aina myydä). Tässä pelissä et tule pärjäämään ilman rifleä ja scopea, joten ne sinun kannattaa ostaa jossain vaiheessa. Vielä et niitä tarvitse.

Seuraava alue ei ole helppo keikka, kyläläisiä on siellä riittämiin. Mene ovesta ja kyykytä kyläläisiä kunnolla. Mene itään ylös mäkeä kunnes pääset huipulle. Hyppää hiekkasäkkien yli, ammu kyläläinen ja ota arkusta platen puolikas (tarvitset toisenkin että pääset seuraavasta ovesta). Mene takaisin alas ja kiipeä lähellä sisäänkäyntiä olevan majan katolle, siellä on platen toinen palanen. Voit nyt mennä pohjoisessa olevasta ovesta.

Olet nyt pienen kaivoksen ulkopuolella. Potkaise ovi auki. Toisella puolella sinua odottaa muutama kyläläinen. Mene oikealla olevasta ovesta ja tapa hyökkäävät kyläläiset. Hyppää aukon läpi. Maastoudu äkkiä tai ammu dynamiittia heittelevät kyläläiset. Lattialla on ansoja, voit laukaista ne veitselläsi. Ota tavarat ja ammukset ja mene sitten ovesta. Mentyäsi ovesta vasemmalla puolellasi on puusäleikkö, riko se ja ota elegant mask. Potkaise ruostunutta ovea ja mene käytävää pitkin. Tapa kyläläinen ja mene tikapuita pitkin alas. Täällä on joitakin tavaroita ja kaloja, joita voit tappaa veitsellä. Voit myydä kaloja kauppiaalle tai parantaa niillä itsesi.

Kiipeä tikapuut ylös, tulet ulos kaivosta. Mene polkua pitkin ja ammu ansat jotka ovat tielläsi. Tulet isolle talolle. Talon sisällä on ovi joka on lukittu yksinkertaisella pulmalla. Sinun täytyy liikuttaa kuviota niin että muodostuu samanlainen kuvio kuin ovessa on. (Ylös kerran, vasemmalle kerran)

Kun ovi avautuu pääset ison Juuston makkariin, jipii. Laatikossa kirjahyllyn vieressä on avain. Mene ulos ovesta. Voi ei, törmäät isoon Juustoon itseensä. Leonilla on tiukat paikat mutta jostain syystä hän selviää. Luvun loppu ja tallennuksen paikka.

Luku 1-3

Kunhan Hunniganin nalkutus on ohi, mene takaisin ison Juuston makkariin niin saat nähdä vilauksen kuuluisasta puna-asuisesta naisesta. Iso juusto hyppää ulos ikkunasta naisen perään ("I love you Ada!!"). Mene talon alakertaan. Etsi ammuksia ja ota uunista lämmin muna. Mene ulos jos uskallat, kiva heppu perunasäkki päässä ja moottorisaha kädessä odottaa sinua. Yritä jotenkin selvitä hengissä... Kun olet tappanut moottorisahahullun ja sen kaverit ota niiden pudottamat ammukset ja jatka polkua pitkin. Matkan varrella tutki vaja. Mene polun päässä olevasta ovesta.

Olet taas kylässä, ihanaa. Kyläläisiä hyökkää kimppuusi, anna lyijyn laulaa, lallatilaa. Tai parempi idea on vain juosta ohi. Mene kirkkoon, pääset sinne ison Juuston avaimella, tornin vieressä olevasta ovesta. Olet tallennushuoneessa. Mene maan alle niin kohtaat taas kauppiaan. Tee mitä tahdot ja mene sitten ovesta ja kiipeä tikapuut ylös.

Olet hautausmaalla. Sitä vartioi muutama kyläläinen, voit ampua ne tai juosta karkuun. Ota vajasta ammuksia. Voit yrittää mennä mäen päällä olevan kirkon ovesta. Ovi ei aukea... vielä. Kirkon takana on pulma mistä saat jalokiven. Pulmaa ei ole pakko tehdä. (Ratkaisu: 3-3-3-4-4-4-3) Jatka matkaa kirkon takana olevaa polkua pitki Hunniganin vastaansanomisesta huolimatta. Tulet puusillalle. Hyppää aukkojen yli ja mene päässä olevasta ovesta.

Juoksentele ympäriinsä ja ota tavarat, tutki myös pienet mahat... majat. Alueen toisessa päässä on kaksi ovea. Mene siitä joka on portaiden alapäässä. Täälläkin sinua odottaa kauppias. Mene ovesta josta tulit.

Mene portaiden yläpäässä olevista kaksoisovista. Mene polkua pitkin kunnes saat taas järkäleen perääsi. Paina nappuloita jos haluat säilyä hengissä. Tulet vetiselle alueelle. Alueella on tietysti kyläläisiä ja mausteena dynamiittiansoja. Mene ovesta toisessa päässä.

Olet nyt järvellä. Jos menet vasemmalla olevaa polkua niin Leon näkee kiikareidensa avulla jotain mielenkiintoista järvellä. Mene polkua pitkin pienen majaan. Sisällä tallenna pelisi ja ota tavarat. Mene laiturissa olevaan veneeseen ja laske vesille. Opettele ohjaamaan venettä. Suuntaa kohti järven toisella puolella olevaa pientä saarta.

Pelin ensimmäinen pomotaisto alkaa. Kun fisu hyökkää paattisi ankkuri tarttuu siihen kiinni ja niin sitä sitten mennään fisun perässä. Fisu yrittää viedä sinua roskien luokse joita sinun täytyy parhaasi mukaan väistellä. Kun fisu sukeltaa ja on tyyntä myrskyn edellä, ota harppuuna valmiiksi. Kun fisu hyökkää ammu harppuuna sen suuhun. Toista tämä monta kertaa. Jos fisu heittää sinut veteen, paina nappia A päästäksesi takaisin veneeseen. Jos olet punaisella uit hyvin hitaasti ja fisu ehtii syödä sinut, joten käytä tarpeen tullen parannusvälineitä.

Viimein fisu alkaa yskiä ja juuri kun luulet sen kuolleen... Ankkurin köysi on kietoutunut Leonin jalan ympärille. Paina vikkelästi nappia A vapauttaaksesi Leonin ellet halua hukkua. Leon ajaa paatin saarelle ja kompuroi kohti mahaa... majaa. Leon-raukka yskii vertaa ja kaatuu maahan.

Luku 2-1

Leon herää karmeasta painajaisestaan ja saa kuulla Hunniganilta olleensa tajuton kuusi tuntia. Eiköhän olisi jo korkea aikaa pelastaa Ashley? Sängyllä on Luisin jättämä muistio jossa hän kertoo vesiputouksesta. Eiku sinne. Ota tavaroita ja mene ulos. On pimeää ja sataa vettä. Mene pohjoisessa olevasta ovesta ja mene polkua pitkin. Kohtaat taas kyläläisen. Tämä kyläläinen on jotenkin päästään vialla. Jatka matkaa polkua pitkin ja padon yli.

Joen toisella puolella on köysi joka johtaa alas. Alhaalla on padon kontrollit. Sinun täytyy tehdä itsellesi silta laatikoista. Ammu laatikoita jotka roikkuvat ilmassa. Joen toisella puolella on tikapuut, mene ylös ja käännä vipua sulkeaksesi padon. Tämä saa kyläläisten huomion heräämään. Hyppää takaisin laatikoita pitkin ja mene veden takaa paljastuneeseen kaivokseen. Mene kaivoskäytävää pitkin kunnes tulet sen päässä olevaan huoneeseen. Ota plate alttarilta, sinulla on nyt avain hautausmaalla olevaan kirkkoon. Salakäytävä paljastuu.

Mene käytävää pitkin ovelle. Saavut pieneen luolaan jossa on vene. Leon ajaa veneellä yhden aikaisemman kauppiaan luokse. Seuraavaksi on vuorossa pelin toinen pomotaisto, joten valmistaudu. Palaa maanpinnalle ja kirkolle. Kyläläiset tuovat riesaksesi El Giganten. Isosta koostaan huolimatta se ei ole kovin paha vastus, sillä se on hidas ja kömpelö. Kun pidät tarkasti silmällä sitä missä se on ja mitä se aikoo tehdä seuraavaksi, selviät hyvin. Kun se valmistautuu nopeaan hyökkäykseen juokse äkkiä pois alta. Voit myös huoletta juosta aina tarpeen tullen sen jalkojen välistä. Välillä joudut myös väistämään hyökkäyksen painamalla äkkiä nappeja L+R. Jonkin ajan päästä saat taistoon apua jos vapautit koiran pelin alussa. Ammu El Gigantea parhaalla aseellasi, ja kun sen selkä avautuu ja paljastaa loisen, kiipeä sen selkään ja iske loista veitsellä. Toista tämä riittävän monta kertaa.

El Giganten kuoltua ota sen jättämät rahat ja tavarat. Mene hautausmaalle johtavasta ovesta. Hautausmaalle tultaessa kimppuusi hyökkää susia, varo!! Tapa ne tai juokse äkkiä karkuun kirkon etuovelle. Mene ovesta. Ota kirkon alakerrassa olevat tavarat ja kiipeä sitten ylös tikapuut jotka ovat huoneen vasemmalla laidalla.

Ashleyn luokse johtava ovi on tietysti kaltereiden takana. Hyppää kattokruunun kyytiin ja toiselle puolelle. Seuraa pulma. Ratkaisu: käännä punaista kaksi kertaa, vihreää kolme kertaa ja sinistä kerran. Paina combine-nappia. Kalteriportti nousee, mene ovesta.

Olet viimein löytänyt Ashleyn. Mene ovesta josta tulit ja takaisin kirkon alakertaan. Ashley ei tykkää tulla alas itse joten sinun täytyy auttaa häntä. Saddler näyttää naamansa ensimmäisen kerran ja Leon ja Ashley pakenevat ulos ikkunasta.

Luku 2-2

Opettele uudet Ashleyhin liittyvät komennot nyt kun hän on kanssasi. Ota tavarat ja mene ulos. Suuntaa hautausmaan poikki takaisin kohti kylää. Voit käyttää kärryä kyläläisiä vastaan. Jatka matkaa kylää kohti. Kylästä jatka matkaa tornin vierestä farmille, varo karhunansoja. Farmilla mene ovelle josta et aiemmin päässyt ja auta Ashley toiselle puolelle. Täälläkin on kauppias. Mene siltaa pitkin. Kyläläiset hyökkäävät kahdesta eri suunnasta ja Leon ja Ashley joutuvat juoksemaan turvaan mökkiin. Leon ja Luis joutuvat taistelemaan kyläläisiä vastaan, anna siis lyijyn laulaa. Lopulta kyläläiset luovuttavat.

Luku 2-3

Tarkista mökin molemmat kerrokset ja ota kaikki tavarat. Mene ulos mökistä ja asioi kauppiaan luona jos haluat. Tallenna peli ja mene kahden ison portin luokse.

Vasemmalla polulla kohtaat paljon kyläläisiä ja kaksi moottorisaha-akkaa. Toisella niistä on avain. Jatka matkaa ja tapa taas kaikki. Mene päässä olevasta ovesta.

Oikealla, paljon helpommalla polulla kohtaat El Giganten. Sinun ei tarvitse tappaa sitä nyt vaan juosta vain karkuun. Pidä kuitenkin huoli Ashleystä. Voit ampua alas järkäleen jos haluat. Potki, puukota tai ammu tiesi ovien läpi. Viimeiseen oveen tarvitset avaimen. Se löytyy keskimmäisestä mökistä.

Asioi kauppiaan luona jos se on tarpeen. Mökissä on muistio ja kirjoituskone, kannattaa tallentaa. Jatka matkaa ja huomaa lukittu ovi. Mene gondola-asemalle ja hyppää kyytiin. Ammu viholliset matkan varrella ellet halua tippua alas pimeään... Alhaalla ota tavarat viereisestä kontrollihuoneesta ja mene alas portaita.

Mene kalliokäytävää pitkin eteenpäin niin löydät arvokkaan esineen. Mene alueelle portaiden takana. Täällä on kauppias ja kirjoituskone, tallenna. Jatka matkaa. Saat vastaasi itse ison Juuston eli kyläpäällikkö Bitores Mendezin. Kantsis varmaan ampua tai jotain? Jos sinulla on rocket launcher sitä ei kannata käyttää pomon ensimmäiseen muotoon (been there, done that). Kun olet aiheuttanut örkille tarpeeksi haavoja se muuttaa muotoaan hyppiväksi ylätorsoksi. Tämä onkin jo vaikeampaa sillä torso on nopea ja tähtääminen ja osuminen on vaikeata. Kun iso Juusto viimein kuolee se jättää jälkeensä ison kasan rahaa ja... silmänsä.

Varo tulia ja etsi uloskäynti (helpommin sanottu kuin tehty). Palaa takaisin kauppiaan luokse ja tallenna. Palaa gondolan kyydissä lukitulle ovelle. Avaa ovi silmällä. Seuraa kivaa hupia. Kuolin tässä kohdassa noin 20 kertaa. Kapeaa tietä pitkin kohti sinua tulee kuorma-auto. Mitä tehdä? Ammu shotgunilla auton moottoriin tai tähtää riflellä kuskin päähän. Juokse lujaa ennen kuin kyläläiset saavat otteen peräluukustasi. Kun Leon ja Ashley näkevät linnan luku loppuu.

Luku 3-1

Nyt on sitten se vihoviimeinen hetki ostaa rifle, tästä eteenpäin et pärjää ilman sitä. Tällä alueella on kauppias, tavaroita... ja käärme. Mene portaiden yläpäässä olevasta ovesta. Kohtaat kohta munkkeja. Ja katapultteja. Mene portaat ylös asti katapultteja vältellen. Sinun täytyy nyt tuhota monta katapulttia. Niiden vieressä on yleensä räjähtävä tynnyri. Alueella on pieni mökki johon voit jättää Ashleyn ja jonka ikkunoista voit riflellä katsoa maisemia. Tämä on vaikea kohta...

Kun olet tuhonnut kaikki katapultit mene tykin luokse ja käytä vipua niin tykki tulee ylös. Tuhoa ovi. Jatka matkaa kauppiaan luokse ja mene ovesta. Ota tavarat. Älä ota miekkaa seinältä. Mene yläkertaan ja vasemmalle, älä välitä munkeista. Ota gold sword seinältä. Mene takaisin alas miekan luokse ja vaihda miekat. Vie platinum sword yläkertaan toisen miekan paikalle ja mene ovesta. Jos teet tämän vaihtokauppa-jutun tarpeeksi nopeasti, yksi ryhmä vihollisia ei edes ehdi tulla paikalle.

Katso video jossa on pääosassa iki-ihana Luis. (normal&pro: Jatka matkaa eteenpäin, tapa viholliset ja mene ovesta. Tapa viholliset myös täällä. Ota tavarat ja Castle Gate Key ja palaa takaisin. Tapa ilmestyneet viholliset ja mene sinne mistä Luis tuli. Käytä castle gate keytä oveen.) Mene eteenpäin kunnes näet kivan videon. Ota tavarat, tallenna ja mene sitten kirjoituskoneen vieressä olevasta ovesta. Mene oikealle ja eteenpäin kunnes edessäsi on tulieste. Ota Prison Key maalauksesta ja ota tavarat.

Mene takaisin sinne mistä tulit ja käytä Prison Keytä siniseen oveen. Jätä Ashley rappusille. Mene alas kohtaamaan kiva sokea olio. Potkaise portti kumoon niin saat tapella pelin ensimmäistä Garradoria vastaan.

Kaiken a ja o Garradoria vastaan taistellessa on kärsivällisyys. Se ei ole vaikea vastus kun vain maltat olla rauhallinen ja kiireetön. Handgun riittää mainiosti sen tappamiseen. ÄLÄ JUOKSE. Garrador kuulee sen. Kävele rauhassa ympäriinsä ja pyri pääsemään Garradorin selkäpuolelle niin että voit ampua sitä selkään. Kun loinen ilmestyy selästä, voit ampua sitä hyvällä aseella. Voit myös ampua kelloa jolloin örkki ryntää huitomaan sitä jolloin pääset ampumaan vihulaista selkään. Välillä Garrador ryntää johonkin suuntaan summanmutikassa, varo silloin ettet jää alle. Sitten kun sinulla on enemmän kokemusta taistelusta tämän vihollisen kanssa voit leikitellä sen kanssa, juosta ja houkutella sitä iskemään kätensä kiinni seinään jne.

Kun olet tappanut Garradorin nosta kytkin ja mene takaisin ylös (ota Ashley mukaasi). Mene takaisin sinne missä tuli oli ja tapa viholliset matkalla. Uudella alueella mene vasemmalle portaat alas ja ovesta. Käske Ashleytä jäämään seisomaan keltaiselle laatalle ja seiso itse toisella. Mene takaisin isolle alueelle ja käännä keskellä olevaa vipua. Kun portaat tulevat alas mene niitä pitkin ja auta sitten Ashleytä kiipeämään seuraavan vivun luokse. Suojele Ashleytä hänen kääntäessään vipuja ja ota hänet kiinni kun hän on valmis.

Jatka matkaa uudelle alueelle. Täällä voit tallentaa ja tehdä kauppoja. Ammuskelurata löytyy myös. Mene kirjoituskoneen vieressä olevaan käytävään ja katso video.

Luku 3-2

Mene ruskeasta ovesta. Hyppää alas uudelle alueelle, kohtaat uuden vihollisen. Itse juoksin karkuun aina kun mahdollista enkä vaivautunut näitä ölliäisiä tappamaan. Mene tikapuita ylös ja ovesta. Selleissä on tavaroita ja rutkasti vihollisia. Mene sellien takana olevaa käytävää pitkin, kolme sellin läpi kontrollihuoneeseen. Käännä vipua päästäksesi eroon vedestä. Mene takaisinpäin ja nyt vedestä tyhjään altaaseen. Mene portaat ylös ja ovesta.

Varo heiluvia teriä. Jatka eteenpäin ja mene ovesta. Mene tikapuita ylös, ota tavarat ja mene ovesta. Tällä alueella voit yrittää kyykyttää munkit ennen kuin ne lähtevät muualle. Heitä kranaatti alas ja hyppää sitten alas keräämään kuolleiden munkkien jättämät aarteet. Palaa ylös ja mene kattokruunun avulla parven toiselle puolelle. Toista tämä ja käännä vipua. Mene kauppiaan luokse. Mene ovesta ja ota muistio. Jatka matkaa seuraavaan huoneeseen. Tapa munkit ja mene ovesta. Tapa suojautuneet munkit ja mene toisesta ovesta. Ota pakeneva punainen munkki kiinni. Tapa se ja ota Gallery key. Pudottaudu sinne missä munkki alunperin oli ja avaa ovi uudella avaimellasi. Seuraa maalaus-pulma. Paina tässä järjestyksessä: 1, 3, 2, 4 ja mene ovesta. Tapa munkit, kun raketinheitinmunkit ilmestyvät mene oikealle ja käännä kytkin kiinni.

Suuntaa vasemmalle parvelle ja mene ovesta. Etsi kytkin maljakoiden alta ja palaa sitten edelliseen huoneeseen. Ota Goat Ornament uudelta alueelta. Mene ovesta ensimmäisen kytkimen vieressä. Tallenna jos haluat ja mene ovesta.
Jatka eteenpäin. Edessä on suihkulähde. Voit tappaa korpit saadaksesi tavaroita. Ovi oikealla on lukossa. Muista tämän oven sijainti sitten kun olet löytänyt Ashleyn jos haluat ilmaisen hyvän aseen (Broken Butterfly)! Mene eteenpäin ja ovesta. Kohtaat viimein salaperäisen puna-asuisen naisen silmästä silmään...

Luku 3-3

Ota kaikki huoneissa olevat tavarat. Täällä on myös kauppias. Ja kirjoituskone. Kun jatkat matkaa eteenpäin tulet pitkään käytävään, se haarautuu yhdessä vaiheessa ja oikealla on tavaroita. Mene käytävän toiseen päähän ja soita kelloa. Maalaus kääntyy ympäri. Ammu maalauksessa olevaa viinipulloa, se paljastaa taas uuden tien.

Kun lähestyt huoneen keskellä olevaa arkkua häkki tippuu Leonin ympärille ja seurakseen häkkiin Leon saa Garradorin. Ja häkin ympärillä on munkkeja... Etsi äkkiä häkin ovi, ammu sen lukko hajalle ja lähde livohkaan häkistä. Voit myös riskeerata ja ottaa arkusta tiimalasin (ei pakko). Mene käytävään jossa maalaus on ja ota magnumin ammukset. Mene sitten pohjoisella seinällä olevasta ovesta.

Uudella alueella kohtaat paljon vihollisia. Päämääränä tällä alueella on pudottautua alas keskiselle alueelle ja kääntää kytkintä joka pidentää käytävää jotta pääset jatkamaan matkaa eteenpäin. Kun olet painanut kytkintä mene takaisin tikapuita pitkin ylös ja uuden sillan yli. Vihollisia riittää... Voit pudottautua maahan toisella puolella ja ottaa tavarat. Niiden joukossa on ilmainen rocket launcher.

Mene takaisin ylös ja sillan jälkeisestä ovesta. Täällä on kirjoituskone ja kauppias jolla on myynnissä lisää tilaa tavaratilaasi. Tallenna peli ja mene ovesta. Luisille käy köpelösti.

Luku 3-4

Tutki alue ja ota kaikki tavarat. Tarkista myös mitä löydät Salazarin maalauksen takaa. Sinun täytyy nyt pelastaa Ashley kiipelistä. Ammu häntä pitävät kahleet varovasti riflellä, niin ettet osu Ashleyyn. Seuraavaksi Ashleyn kimppuun hyökkää munkkeja ja sinun täytyy pelastaa Ashley niiltä. Ammu siis kaikki ryökäleet. Ashley tajuaa että ovi on lukossa ja silloin lisää munkkeja hyökkää. Nyt on tärkeintä ampua punainen munkki sillä vihollisia tulee aina lisää kunnes punainen munkki on ammuttu. Kun ammut punaisen munkin Ashley ottaa sillä olleen avaimen ja avaa lukossa olleen oven. Pelaat nyt Ashleynä, jolla ei ole mitään aseita.

Olet huoneessa jossa on kirjoituskone ja tavaroita. Mene ovesta. Huoneessa on munkkeja. Voit heittää lyhtyjä niitä päin tappaaksesi ne. Ryömi vasemmalla seinällä olevan pöydän alitse ja käytä kampea. Käännä sitten kahta muutakin kampea. Uudesta huoneesta löydät tavaroita. Jatka matkaa niin näet matkalla oven vasemmalla seinällä, et pysty tekemään siellä vielä mitään joten älä mene sinne vaan jatka matkaa ja mene ovesta.

Tällä alueella on portteja joista sinun täytyy päästä kytkimiä painamalla. Paina ensimmäistä vasemmalla olevaa nappia niin pääset huoneen keskialueelle. Täällä on Stone Tablet takan yläpuolella, ota se. Paina sitten takan vieressä olevaa nappia. Mene takaisin huoneen alkuosaan ja työnnä hylly pois napin edestä. Kun painat sitä pääset viimein koko huoneen läpi.

Jatka matkaa ja ota tavarat matkalla, luonnollisesti. Tulet huoneeseen jonka keskellä sinua odottaa pulma.

Liikuta palasia tässä järjestyksessä:
Liikuta numerolla 5 merkattu pala keskelle ja liikuta sitten sivujen palasia myötäpäivään kunnes olet ratkaissut pulman. (kiitos Matrixi)

Kun olet ratkaissut pulman voit laittaa stone tabletin viimeiseksi palaseksi kuvaan. Pääset taas uudelle alueelle. Löydät tavaroita arkusta ja kaapista. Tarkista keskellä oleva maalaus niin saat Salazar Family Insignian ja Serpent Ornamentin. Kun olet ottanut ne edellisessä huoneessa jotain herää henkiin joten varo... Väistele siis iskuja ja juokse karkuun. Sinun täytyy nyt mennä takaisin jonkin matkaa ovelle josta et aiemmin mennyt. Matkalla joudut painamaan tiettyjä nappeja väistääksesi haarniskojen iskuja. Mene siis ovesta josta et aiemmin mennyt ja ota huoneessa olevat tavarat. Laita Insignia paikalleen ja käännä pyöreää juttua. Jatka sitten matkaa eteenpäin niin pääset pian Leonin käsivarsille.

Luku 4-1

Jos haluat ilmaisen magnumin tee tämä: Palaa takaisin huoneeseen missä häkki tippui Leonin päälle Garradorin kera. Kun olet siellä mene eteläisestä ovesta ja olet taas ulkosalla suihkulähteen luona. Pääset nyt Ashleyn avustuksella lukitusta ovesta. Tästä huoneesta löytyy kivoja tavaroita ja kiva ase, Broken Butterfly (magnum). Sitä kannattaa päivitellä ja käyttää vain isoihin pomotaistoihin, sillä ammuksia on tarjolla vain vähän.

Palaa sitten takaisin huoneeseen josta äsken aloitit, jossa Ashley oli jumissa. Jatka matkaa menemällä pohjoisesta ovesta. Tulet alueelle jossa on kirjoituskone. Kannattaa tallentaa... Älä hyppää vaunukyytiin vaan jatka matkaa eteenpäin. Pääset ison pyörylän päällä eteenpäin.

Vastassasi on nyt kivoja tulta syökseviä lohikäärmeitä. Voit vältellä osaa niistä mutta viimeinen niistä on pakko "tappaa". Lohikäärmeestä voit päästä eroon kahdella tapaa. Toinen, vaikeampi tapa on (jota minä käytin sillä en muusta tiennyt) on ampua riflellä lohikäärmettä ohjastava vihulainen. Vihulaisen esiinsaaminen on vaikeaa ja edellyttää edestakaisin juoksentelua. Toinen tapa on ampua lohikäärmeen kannattimet. Tällä alueella joudut hyppimään pyörivän jutun läpi. Kohtaat myös munkkeja, tapa ne. Kun olet saanut viimeisen lohikäärmeen pudotettua löydät Lion Ornamentin. Nyt sinulla pitäisi olla kaikki kolme: lion, goat ja serpent.

Palaa nyt Ashleyn luokse ja hyppää vaunun kyytiin ja palaa takaisin paikkaan jossa kohtasit Salazarin ensimmäisen kerran. Laita ornamentit seinämaalaukseen niin uusi alue paljastuu. Ennen kuin jatkat matkaa ota tässä huoneessa olevat tavarat, Saddlerin kuvan takaa löytyy taas rahaa. Jatka sitten matkaa.

Täällä on taas kauppias ja ampumarata. Mene läntisellä seinällä olevasta ovesta. Työnnä patsaat lattiassa olevien laattojen päälle, ja laita sitten Ashley seisomaan kolmannelle ja itse menet neljännelle. Pääset seuraavaan huoneeseen, jossa katto uhkaa tippua päällesi. Ammu katossa olevat neljä punaista juttua estääksesi sen.

Jatka matkaa. Ashley jää loukkuun pitkään käytävään ja kiva kone uhkaa murskata hänet. Sinun täytyy äkkiä ampua koneen kaksi käyttäjää pelastaaksesi Ashleyn. Ota tavarat ja Queen's grail. Palaa keskiselle alueelle. Kohtaat munkkeja. Laita Queen's grail paikalleen ja mene ovesta.

Riko maljakot tässä huoneessa, mutta varo, yhdessä niistä on käärme. Tapa käärme niin saa munaa. Ota myös muut huoneessa olevat tavarat. Jatka matkaa ja hyppää alas. Uudella alueella huomaat ylläsi kivan ison pesän. Ashley kidnapataan hyönteisten toimesta. Joudut heti sen jälkeen tappelemaan lukuisia hyönteisiä vastaan. Shotgun on kiva ase tähän taistoon. Käännä alueen päässä olevaa kytkintä. Ammu sitten sillan köysiä saadaksesi sen alas. Jatkaessasi matkaa kohtaat taas kauppiaan ja kirjoituskoneen. Mene ovesta.

Olet ulkosalla kellotornin luona. Ota tavarat ja jatka matkaa. Käännä vipua niin silta kääntyy. Tulet alueelle jossa kohtaat munkkeja ja Garradorin. Tapa munkit ensin ja keskity sitten Garradoriin. Alue on siitä kiva että voit kivasti leikitellä kivan Garradorin kanssa. Kun olet tappanut sen ota kaikki huoneessa olevat tavarat. Jatka matkaa, tapaat taas Salazarin. Videon aikana pidä näppisi näppäimillä tai olet kohta madonruokaa.

Olet jossakin viemärissä. Ota tavarat ja tervehdi kauppiasta jotta hän raottaapi sinulle takkiaan. Tallenna peli ja mene tikapuita ylös. Jatka eteenpäin. Salazar on lähettänyt kimppuusi yhden pelin vaikeimmista vastuksista, oikean kätensä.
Mene ovesta ja jatka matkaa mennäksesi toisessa päässä olevasta ovesta. Joudut kuitenkin matkan varrella väistelemään Salazarin oikean käden hyökkäyksiä. Ota kontrollihuoneessa olevat tavarat ja tarkista sitten kontrollipaneeli. Hissi alkaa nousta mutta olet toistaiseksi loukussa tässä huoneessa. Eihän sillä muuten olisi mitään väliä muttaku... Salazarin oikea käsi on seuranasi.

Sinun täytyy nyt yrittää selvitä hengissä siihen asti että hissi tulee. Nitrogen-säiliöt ovat apunasi nyt ja tulevaisuudessa. Viimein pääset taas ovesta edelliseen käytävään. Kaada nitrogen-säiliöt mennessäsi. Mene hissin luokse ja yritä selvitä hengissä siihen asti että se tulee. Mene hissiin ja sillä alas.

Luku 4-2

Täällä on kauppias, kirjoituskone ja paljon tavaroita. Oikeasta ovesta pääsee ammuntaradalle, vasemmasta seuraavalle alueelle.

Jatka matkaa niin päädyt kaivokseen. Tiputtaudu alas alemmalle alueelle. Etsi kytkintaulu ja käytä sitä saadaksesi vaunun alas. Mutta vaunupa ei tulekaan vielä alas asti, mikä yllätys... Alueella on lisää kyläläläisiä joten varo. Mene alueen toiselle laidalle ja tikapuita ylös ja korjaa koje joka antaa sähköä. Nyt vastaa alkaakin hauskuus, sillä alueelle tulee lisää kyläläisiä ja moottoriturpa... sahaukko.

Mene taas ensimmäisen kytkimen luokse ja vaunu tulee viimein alas asti. Sen sisällä on dynamiittia, jippii. Kohta tulee iso pum. Mene ison järkäleen luokse ja räjäytä se taivaan tuuliin. Jatka matkaa ja ota tavarat. Seuraavaksi saat vastaasi vain kaksi El Gigantea yhtäaikaa.

Voit tappaa toisen Giganteista helposti tuhlaamatta ammustakaan. Mene tikapuita ylös tasanteelle ja tasanteelta köysiradan avulla toiselle puolelle aluetta. Avaa ansa niin toivottavasti toinen Gigante tippuu laavaan. Jos ei, toista em. prosessi. Toisen Giganten tiputtua joudut vielä tappamaan toisen niistä normaalisti. Ammu sitä ja kiipeä sen selkään sohimaan puukolla aina tilaisuuden tullen.

Seuraavalla alueella kohtaat lisää kivoja hyönteisiä jotka kidnappasivat Ashleyn. Shotgun on ystäväsi. Huomaa alueelta johtavat kaksi polkua. Kummankin polun päässä on kytkin jota sinun täytyy käydä painamassa. Kun olet käynyt painamassa molempia pääset jatkamaan matkaa eteenpäin.

Seuraavalla alueella on kivoja ansoja. Juokse niiden alta heti kun ne ovat törmänneet maahan. Seuraavaksi etsi vasemmalla seinällä oleva kytkin ja paina sitä. Mene loppujenkin ansojen läpi. Ota Royal Insignia ja jatka luvun loppuun.

Luku 4-3

Täällä on kauppias ja tavaroita. Jatka eteenpäin. Tulet alueelle jossa on paljon kyläläisiä. Mene yhden hökkelin ikkunan läpi kokon takana, löydät crankin ja muita tavaroita. Käytä crankia niin pääset alaspäin.

Täällä on kyläläisiä ja ansoja. Kun kuljet eteenpäin alueella kuulet kivan tutun äänen... Mene lännessä olevia pieniä portaita pitkin alas niin löydät Staff of Royaltyn polun päästä. Huomaa lukittu ovi ja mene tikapuut ylös, löydät avaimen. Lisää kyläläisiä hyökkää kimppuusi.

Mene lukitulle ovelle ja avaa se avaimella. Pääset pian kivalle ajelulle. Hyppää kyytiin ja ammu kytkintä alkaaksesi matkan joka on yksi pelin vaikeimmista. Ajelun aikana kimppuusi hyökkää lukematon määrä kyläläisiä ja lisäksi tietysti moottorisahaukko. Yhdessä vaiheessa vaunu pysähtyy. Ammu taas kytkintä jatkaaksesi matkaa. Tällä osuudella on myös lisävaikeutta. Ole valmiina painamaan nappeja. Myöskin juna-ajelun lopussa joudut painamaan äkkiä näppäimiä.
Ota Stone of Sacrifice ja mene sitten tikapuut ylös. Käytä Stone of Sacrificea porttioveen ja mene hissiin.

Luku 4-4

Täällä on tavaroita ja kirjoituskone. Kun kävelet eteenpäin näet ison Salazar-patsaan. Munkkeja on myöskin seuranasi. Joudut nyt käymään kääntämässä kytkimiä patsaan eri puolilla.

Joudut viimeiseksi käymään ylhäällä patsaan pään takana kääntämässä viimeistä kytkintä. Silta on taas paikallaan. Kun meinaat ylittää sillan patsas herää eloon ja alkaa jahdata sinua. Paina nopeasti A-nappia jotta Leon juoksisi nopeammin. Joudut myös tekemään välillä väistöliikkeitä painamalla L:ää tai R:ää tai molempia. Käytävän päässä ammu äkkiä oven lukko hajalle. Oven toisella puolella jatka juoksemista kunnes patsas tuhoutuu.

Videon jälkeen ota tavarat. Joudut nyt menemään ylös kierreportaita pitkin. Viholliset laittavat tynnyreitä tulemaan alas päällesi. Mene ylös kunnes tulet puulankkujen kohdalle. Mene lankkuja pitkin hissille. Työnnä laatikot äkkiä ulos hissistä että pääset matkaan. Seuraa kiva hissikyyti vihulaisten kanssa (tämä kohta pelissä oli minulle kaikkein vaikein). Hissiin tippuu koko ajan lisää munkkeja, tapa ne kaikki.

Ylhäällä jatka matkaa ja mene seuraavaan hissiin. Tulet kauppiaan ja kirjoituskoneen luokse. Seuraavaksi on vuorossa pelin kenties vaikein pomotaisto, joten rocket launcherin ostamista kannattanee harkita. Tallenna.

Tavoitteenasi on nyt ampua keskimmäisessä lonkerossa olevaa silmää jotta saisit itse Salazarin tulemaan esille. Älä käytä vielä tässä vaiheessa rocket launcheria jos sinulla on se. Yksi hyvä taktiikka on mennä oikeanpuoleisen lonkeron luokse ja ampua se pois handgunilla, niin saat rauhassa keskittyä keskisilmän ampumiseen. Kunnes lonkero tulee takaisin... Keskilonkero liikkuu koko ajan joten silmään osuminen on vaikeaa. Älä anna keskilonkeron osua sinuun, kuolet heti. Jos sivulonkero osuu sinuun se heittää sinut ala-alueelle, missä on pieniä örkkejä ja paljon tavaroita. Älä ota tavaroita vielä, saat ne sitten kun olet päässyt pomon läpi. Jos joudut alas mene äkkiä tikapuita pitkin takaisin ylös ja jatka taistoa. Kun saat ammuttua silmää tarpeeksi, örkki avautuu ja Salazar tulee esille sen keskelle. Nyt voit käyttää rocket launcheria. Salazar on kuitenkin esillä vain vähän aikaa ja on tärkeää tähdätä hyvin.

Kun Salazar on viimein kuollut ota kaikki tavarat alhaalta ja myös pomon jälkeensä jättämä rahakasa. Jatka matkaa kunnes tulet kauppiaan ja kirjoituskoneen luokse. Saavut pian laiturille jossa Ada odottaa sinua veneen kanssa.

Luku 5-1

Pääset saarelle. Mene eteenpäin ja ota tavarat. Jos menet vasemmalle löydät lisää tavaroita. Oikea polku on se mitä pitkin sinun pitää nyt mennä. Tulet sotilastukikohdalle. Ammu valo ennen kuin hyppäät toiselle puolelle. Kohtaat pian kivoja vihulaisia, varsinkin se joka heiluu gatling gunin kanssa on tosi helppo vastus. Juu...

Sinun täytyy nyt mennä portaat ylös ison oven luokse ja kääntää sen vieressä olevaa kytkintä niin lasersäde menee päälle. Jotta saisit oven avattua sinun täytyy kääntää kahta peiliä niin että laser osoittaa oven kohdalle. Mene sitten avautuneesta ovesta ja ota tavarat. Jatka matkaa eteenpäin ja tee väistöliike. Jatka matkaa vihulaisia tappaen kunnes tulet tikapuiden luokse, mene ne ylös.

Ota tavarat oikealta. Jatka matkaa ja hyppää raon yli. Toisella puolella kimppuusi hyökkää vihollisia. Ammu räjähdetynnyri niin pääset polulle jonka päässä on kallis aarre Golden Lynx. Seuraavalla alueella kohtaat paljon vihollisia. Voit yrittää välttää ne juoksemalla luolaan. Mene vaunun yläpuolelle ja ammu se alas. Jatka matkaa ja mene ovesta.

Tapaat taas kauppiaan ja kirjoituskoneen. Jatka matkaa niin pääset keittiöön. Etsi tavaroita. Älä välitä ovesta vielä. Mene nurkan ympäri ja ota tavarat. Kohta koet kivan yllätyksen, saat tavata "uunimiehen". Seuraavalla alueella kohtaat taas kivoja vihollisia. Mene alas ja ota Red Stone of Faith ja muut tavarat.

Mene takaisin ylös ja ovesta vasemmalla. Etsi tavaroita ja rahaa. Jatkaessasi matkaa kohtaat taas kauppiaan. Kuppiaalla on myynnissä uusi kiva tavara, Tactical Vest. Se vähentää Leonin saamia vaurioita 30%. Kantsii ostaa. Täällä on myös ampumarata.

Kun jatkat matkaa tulet ovelle joka mene ylös ja alas ja jonka takana on vihollisia. Ensimmäisenä on dynamiittiheppuja. Ammu niiden käsiä juuri kun ne ovat heittämässä jotta dynamiitti tippuukin niiden jalkoihin. Toisena ovat vuorossa varsijousimiehet joilla on kypärät päässä. Kun saat nekin tapettua ovi pysyy viimein auki.

Oven toiselle puolella ota tavarat ja jatka matkaa. Löydät taas kirjoituskoneen ja sen vierestä kivan aarteen. Tallennettuasi mene portaita ylös. Seinällä on merkki joka osoittaa vasemmalle mutta mene oikealle niin löydät tavaroita. Mene sitten nuolen osoittamaan suuntaan. Olet ruumiinavaushuoneessa. Lähelläsi on kaksi lukittua ovea. Voit avata toisen niistä ratkaisemalla pulman. Käännä sinistä kerran, vihreää kaksi kertaa ja punaista kolme kertaa. Mene sisälle avautuneesta ovesta.

Sisällä on tavaroita ja ota sitten avain, Freezer Key Card. Kun olet ottanut avaimen pakene nopeasti. Viereisessä huoneessa oleva Regenerator heräsi juuri. Juokse karkuun sillä et voi tappaa sitä vielä. Juokse takaisin käytävään. Sielläkin on regenerator joten varo.

Mene kylmähuoneen ovelle ja avaa se. Mene oikealla olevaan pieneen huoneeseen ja käytä konetta saadaksesi itsellesi Waste Disposal Keycardin. Kun sinulla on se käännä lähellä oleva laite pois päältä. Voit nyt ottaa itsellesi kylmäkaapista infra red scopen. Yhdistä se rifleesi niin näet regeneraattoreiden ruumiissa olevat loiset. Kun ammut ne niin vihulainen kuolee.

Nyt tässä huoneessa oleva ruumis herää eloon ja ovi menee lukkoon. Tapa siis tämä regeneraattori. Mene sitten takaisin käytävään ja kohtaat taas kaksi regeneraattoria. Jatka matkaa roska-alueelle. Käytä keycardia oveen ja jatka matkaa. Tulet kontrollipaneelin luokse. Voit käyttää laitetta ja ottaa vihulaisia niskasta kiinni ja pudottaa ne kadotukseen. Laitetta voi käyttää vain kolme kertaa. Loput voit ampua kontrollipaneelin vieressä olevasta aukosta. Mene sitten alas, yhdessä roskiksessa on aarre.

Mene seuraavaan huoneeseen ja ota tavarat. Jatkaessasi matkaa näet viimein missä Ashley on. Häntä vartioi kaksi vartijaa. Houkuttele vartijat pois Ashleyn luota ettet vahingossa osu häneen. Tapa vartijat. Et voi vielä pelastaa Ashleytä joten mene ovesta seuraavalle alueelle.

Tulet pienelle toimistoalueelle jossa sinua odottaa pari vihulaista. Etsi huoneessa olevat tavarat, täältä löytyy mm. flash grenade, shotgunin ammuksia ja magnumin ammuksia mitkä löydät hyllyltä kun menet portaat alas. Alhaalla on myös kirjoituskone. Ovesta pääsee labraan missä törmäät vaikeampaan versioon regeneraattorista, Iron Maideniin. Sillä on ruumiissaan normaalia enemmän parasiitteja ja lisäksi sillä on kivat piikit joten älä päästä sitä lähellesi. Sen jälkeen kun olet tappanut sen ruumiissa olevat parasiitit infra red scopen avulla joudut vielä tappamaan sen "normaalisti". Löydät Storage Area Card Keyn ruumiista. Tätä avainta tarvitset Ashleyn vapauttamiseen.

Etsi lisää tavaroita alueelta. Jos katsot karttaa huomaat tästä paikasta lähtevän käytävän joka johtaa umpikujaan. Jos menet sinne löydät kauppiaan. Riko kauppiaan vieressä olevat tynnyrit, yhdessä niissä on jotain. Täältä lähtee myös hissi joka johtaa pieneen radiotorniin. Radio ei toimi mutta ylhäällä on lintuja joista yksi tiputtaa 5000 pesetaa kuoltuaan. On aika pelastaa Ashley. Eli matkaa takaisin hänen luokseen. Matkalla kohtaat paljon kivoja viholaisia. Itse juoksin karkuun aina kun mahdollista (sen jälkeen kun olin tappanut itseni portaissa tiputtamalla kranaatin jalkojeni juureen). Kun pääset takaisin vankityrmälle käytä Storage Area Card Keytä oveen.

Luku 5-2

Ota huoneessa olevat tavarat ja jatka matkaa. Tapa viholliset. Jatka matkaa seuraavalle alueelle. Olet loukussa huoneessa vihollisten kanssa. Ne kaikki pitää tappaa. Kun olet tehnyt sen paina kytkintä. Lisää vihulaisia ilmestyy. (voit jättää Ashleyn yksin vihollisten keskelle ja juosta vain eteenpäin, niin video alkaa) Jatka matkaa.

Leon ja Ashley hyppäävät alas. Kun käännät ensimmäistä kytkintä Iron Maiden herää henkiin. Mene äkkiä portin toiselle puolelle ja käännä kytkintä niin portti sulkeutuu. Käytä sitten toista kytkintä ja sulje se toiselta puolelta. Kun sinun ja iron maidenin välissä on tämä este ammu parasiitit sen ruumiissa ja käytä sitten vaikka räjähtävää tynnyriä sen lopulliseen tappamiseen.

Ota rahat jotka maiden tiputti ja työnnä sitten Ashleyn avulla säiliö veteen sillaksi. Käske Ashleytä hyppäämään roskiin. Toinen vihulainen ilmestyy, käytä siihen samaa tappamistapaa kuin ensimmäiseen. Seuraavalla alueella kohtaat yllättäen vihollisia. Hyppää alas alemmalle alueelle missä murskapallo odottaa.

Alhaalla alueelle alkaa tulla tuhottomasti vihollisia. Murskapallo aktivoidaan nurkassa olevassa pienessä kontrollihuoneessa. Voit käyttää kytkintä itse tai laittaa Ashleyn tekemään sen. Kun murskapallo on paljastanut uuden tien jatka matkaa.

Uudella alueella käytä kytkintä ja tapa regenerator. Mene sitten oikealla olevalle pienelle alueelle ja ota tavarat. Palaa sitten takaisin. Jatka matkaa ja tapa toinen regenerator. Huomaa sen takana oleva kytkin, sitä ei voi käyttää vielä. Mene vasemmalla olevasta ovesta ja ota tässä huoneessa olevat tavarat. Paina sitten punaista kytkintä ja palaa sitten edelliselle alueelle.

Ovi on nyt puoliksi auki ja Ashley voi mennä siitä. Ashley avaa oven toiselta puolelta ja pääset myös siitä. Jatka matkaa ja mene oikealla olevasta ovesta. Täällä on kauppias ja kirjoituskone. Tulet ovelle jonka molemmalla puolella on vipu. Laita Ashley toisen luokse ja mene itse operoimaan toista. Kun keskimmäinen valo välähtää paina äkkiä A:ta.

Tulet ison auton luokse. Yllättäen Ashley hyppää puikkoihin. Ashleyn ajaessa sinun täytyy tappaa viholliset jotka hyppäävät mukaan kyytiin. Hetken päästä kuulet torven äänen ja kun näet auton ammu sen moottoria shotgunilla, se pysäyttää sen hetkeksi. Jatka vihollisten tappamista ja kun auto yrittää iskeä taas ammu sitä taas ja se pysähtyy lopullisesti. Mutta niinpä pysähtyy omakin matkantekosi.

Mene tikapuut ylös niin huomaat kytkimen jota sinun täytyy painaa jatkaaksesi matkaa. Ashleytä uhataan joten hoitele viholliset kun hän huutaa apuasi. Käännä sitten kytkintä ja mene takaisin alas. Seuraa samanlainen matka auton kanssa kuin aikaisemmin. Kun kuulet auton tulevan ammu taas sen moottoria (auto tulee tällä kertaa edestäpäin). Pian Ashley ajaa pienen kolarin. Ota huoneessa olevat ammukset ja mene ovesta. Kohtaat kauppiaan. Ota tavarat. Mene ovesta.

Luku 5-3

Portaiden vasemmalta puolelta löytyy rahaa. Mene portaita ylös ja ovesta. Seuraavalla alueella kohtaat... vihollisia. Mene portaat alas ja mene ovesta. Mene eteenpäin ja oikealle kunnes tulet ovelle. Potkaise ovi auki ja yllätä toisella puolella oleva vihollinen. Ota huoneessa olevat tavarat.

Mene sitten takaisinpäin ja mene portaita pitkin yksinäisen vihollisen luokse. Mene sitten portaat alas oven luokse ja mene siitä. Jatka sitten matkaa käytäviä pitkin kunnes tulet hissin luokse. Ota shotgunin ammukset ennen kuin menet hissiin.

Tapaat pian kivan uuden vihulaisen. Leonin entisen ystävän... Krauserin. Taiston aikana joudut painamaan pelin pyytämiä nappeja. Ja jos et paina niitä tarpeeksi nopeasti kuolet samantien... Jos selviät elossa tarpeeksi kauan Ada tulee pelastamaan sinut.

Mene alemmalle tasolle ja mene ovesta. Seuraa kohtaus joka on tuttu ensimmäisestä Resident Evil-leffasta. Lasereita. Joita sinun täytyy väistellä. Ensimmäisestä on helppo päästä ohi, menet vain kun tilaa on tarpeeksi. Mutta seuraavien väistämiseen tarvitset nappeja L ja R. Joudut väistämään toisen ansan kahdesti. Kun tulet ovelle paina nappia ja viimeinen laser alkaa tulla sinua kohti. On hyvä idea juosta laseria kohti ja väistää se sitten. Kun väistät viimeisen laserin ovi aukeaa, mene siitä.

Olet nyt Saddlerin pyhimmässä. Mene valtaistuimen luo ja ota emerald. Käänny sitten ympäri ja ammu oven yläpuolella oleva kimaltava juttu, se on Elegant Headress. Istu Saddlerin valtaistuimelle. Eikö olekin huisin hauskaa?! Mene sitten istuimen taakse ja hissiin.

Jatka matkaa eteenpäin ja mene portaat alas. Ota emerald ja green herb. Jatka matkaa niin löydät taas kauppiaan ja kirjoituskoneen. Mene kauppiaan lähellä olevasta ovesta niin löydät tavaroita. Mene sitten taas kauppiaan luokse ja tallenna pelisi. Mene kaksoisovista. Matkan varrella löydät yellow herbin. Tulet ison ilmassa roikkuvan häkkirakennelman luokse. On aika kohdata jälleen kiva vihollinen, SE eli IT (moi Stephen King!).

Joudut nyt keksimään tien labyrintin läpi kolme kertaa. Sinun täytyy ampua maaleja jotka avaavat ovia toisten kytkinten luokse. Kun olet painanut kaikkia kytkimiä aika alkaa juosta jonka aikana sinun täytyy ehtiä ulos kuutiosta johtavalle ovelle tai tiput pimeyteen.

Eikä siinä suinkaan vielä kaikki! Koko tämän sokkeloleikin ajan sinua viihdyttää Saddlerin luottoapulainen IT. Sinun täytyy väistellä sen hyökkäyksiä. Huomaa ettet voi tappaa oliota vielä, joten karkuun juokseminen on ainoa järkevä vaihtoehto. Sokkelot vaan ovat aika ahtaita ja IT on aika iso...

Ensimmäisessä kuutiossa kytkimet ovat lähellä maalejaan. Ensimmäinen maali ja kytkin ovat kuution luoteisessa kulmassa, toinen on siitä itään. Kun olet painanut molempia kytkimiä juokse äkkiä ovelle.

Seuraavassa kuutiossa käänny oikealla ja ota ammukset. Mene sitten kuution keskialueelle. Mene eteläiselle puolele ja löydät maalin, ammu sitä ja paina kytkintä. Mene sitten takaisin keskiselle alueelle ja etsi pohjoiselta puolelta maali ja paina sitten kytkintä. Juokse sitten äkkiä ovelle.

Ikäänkuin leikki ei olisi ollut tarpeeksi vaikeaa tähänkin asti... Kolmannessa ja viimeisessä kuutiossa IT muuttaa muotoaan vaikeammaksi. Etsi ja paina ensimmäistä kytkintä. Löytääksesi toisen maalin sinun täytyy mennä keskimmäistä käytävää pitkin ja maali on koillisella puolella. Mene sitten takaisin samaa tietä toiselle kytkimelle ja paina sitä. Juokse sitten taas lujaa. Hyppää ettet tipu koko systeemin mukana alas.

Seuraavaksi joudut tappamaan SEn. Alue on laaja, käytä sitä hyväksesi. Tähän taistoon voit "tuhlata" magnumin ammuksia. Houkuttele IT räjähtävän tynnyrin luokse niin saat sille aikaan paljon vauriota. Kannattaa myös houkutella IT kohti kytkimellä toimivaa porttia ja ampua sitä kun se on ansassa sen takana. Ei tämä pomotaisto kovin paha ole. Kun tapat SEn saat kivasti rahaa, 50 000.

Tapettuasi SEn mene ovesta. Tulet hissin luokse. Jos haluat voit mennä sillä toiselle puolelle niin löydät green herbin. Mene sitten tikapuita pitkin seuraavalle alueelle. Etsi huoneista tavaroita. Jatka matkaa niin tulet pian alueelle joka on täynnä viholaisia. Onneksi sinun ei tarvitse tappaa niitä yksitellen vaan voit ampua niiden lähellä olevan tynnyrin. Hyppää sitten alas. Ota tällä alueella olevat tavarat.

Hyppää alas teltan lähellä olevasta reiästä. Täällä on kauppias ja kirjoituskone. Ota myöskin tavarat. Ovesta pääseet ampumaradalle. Mene tikapuita pitkin uudelle alueelle. Ota tavarat tynnyreistä ja jatka matkaa. Kohtaat taas Krauserin. Et voi tappaa Krauseria kunnes sinulla on 2 palaa avaimesta, kolmas on Krauserilla.

Taiston aikana joudut väistämään Krauserin hyökkäyksiä nappeja painamalla. Krauser saattaa heittää kranaatin päällesi tai hyökätä kimppuusi veitsen kanssa jolloin sinun täytyy ampua Krauseria ennen kuin hän ehtii luoksesi. Krauser on todella nopea ja pystyy väistämään laukauksiasi hyvin joten TMP on hyvä ase tässä taistossa. Älä käytä magnumia vielä, tarvitset sitä viimeiseen taistoon Krauserin kanssa.

Kun tulet alueelle ensimmäisen kerran mene vähän eteenpäin ja näet videon jossa on Krauser. Sinun täytyy nyt taistella Krauserin kanssa monta kertaa ja aiheuttaa hänelle joka kerta niin paljon tappiota että hän heittää flash grenaden ja katoaa sen myötä hetkeksi. Paras taktiikka näissä minitaistoissa on käyttää veistä. Aivan, veistä. Yleensä yksikin veitsenisku riittää Krauserin karkoittamiseen, mutta hyvälläkin aseella rätkimällä saisit kuluttaa ammuksia rutkasti. Juokse aluksi vasemmalle pikku mökkiin. Asetu mökin oven eteen odottamaan Krauseria veitsi valmiina. Kun Krauser hajottaa oven, iske veitsellä. Pian Krauser heittää flash grenaden ja lähtee karkuun alueelta. Ovi avautuu, mene siitä.

Juokse itään niin Krauser yllättää sinut. Jos Krauser yrittää tarttua päähäsi paina äkkiä nappeja että hän lopettaisi ja sen jälkeen paina äkkiä väistönappeja. Tällä alueella sinun ei tarvitse taistella Krauseria vastaan saadaksesi hänet häipymään, sinun täytyy vain juosta alueen toiseen päähän. Joten alahan juosta kohti koillista.

Tulet sillalle, ylitä se. Hyppää pieneen rakennukseen sillan jälkeen. Tästä rakennuksesta löytyy tavaroita. Lähde sitten rakennuksesta ja jatkaa matkaa. Ennen kuin menet portaat ylös ota green herb ja mene sitten portaat ylös niin saat Piece of the Holy Beast, Pantherin.

Krauser tulee taas paikalle ja sinun täytyy taas taistella häntä vastaan niin kuin aikaisemmin. Pian Krauser pakenee taas. Seuraa pieni pulma. Näet patsaan joka sinun täytyy siirtää lattiassa olevan paneelin päälle. Se paljastaa kaksi kytkintä. Mene takaisin heti sillan jälkeen olleen pienen rakennuksen luokse, toinen kytkin on täällä.

Hyppää alas uudelle alueelle. Tapaat taas Krauserin, tällä kertaa vain juttelun merkeissä. Tällä alueella on robottivastuksia. Tulet tornille, mene portaita ylös. Kun tulet ylös älä mene eteenpäin vaan vasemmalle niin löydät magnumin ammuksia ja green herbin. Mene sitten eteenpäin niin löydät Piece of the Holy Beast, Eaglen. Samantien alkaa vihoviimeinen taistosi Krauserin kanssa.

Pidä näppisi väistönäppäimillä ettei Krauser pääse yllättämään sinua. Krauser pitää kättään suojanaan joten sinun täytyy ampua sitä aluksi polviin ja jalkoihin. Ammu päähän vasta sitten kun käsi ei ole enää suojana. Magnum on paras ase tähän taistoon. Ja aikahan on rajallinen... Sinun täytyy ehtiä vielä Krauserin tappamisen jälkeenkin paeta alueelta. Kun Krauser on kuollut ota Piece of the Holy Beast, Serpent ja lähde paikalta vähän äkkiä.

Mene tikapuut takaisin alas ja mene ovesta joka on heti tikkaiden vieressä. Käytä kolme palaa koloihinsa. Ennen lähtöäsi ota ammukset oven läheltä jos aikaa on.

Luku 5-4

Luku alkaa kirjoituskoneen vierestä, käytä sitä jos on tarvis. Etene sitten alueen läpi. Helikopteripilotti Mike tulee avuksesi. Sinun täytyy nyt päästä alueen läpi joka on täynnä vihollisia. Onneksi Mike on apunasi. Tärkeää on myöskin mennä suojaan Miken tulitukselta kun hän niin sanoo.

Ota aluksi shotgunin ammukset. Jatka sitten eteenpäin ja ota tynnyreistä tavaroita. Odota kunnes Mike huutaa "Take cover!" ja juokse heti turvalliseen paikkaan. Tulituksen tauottua jatka matkaa. Näet kohta videon jossa on paljon vihollisia. Älä ryntää heidän syliinsä vaan peräänny ja anna Miken hoitaa homma. Miken tapettua ilkiöt voit ottaa heidän pudottamansa tavarat. Jatka matkaa teltoissa ja muissa sopivissa paikoissa piileskellen Miken tehdessä likaisen työn. Lopulta tulet alueelle jossa on ovi jossa on lukko, ammu lukko ja mene ovesta.

Jatka matkaa ja varo vihollisia. Pian Mike tuhoaa tornin. Kiipeä ylös niin löydät vivun joka avaa lähistöllä olevan oven. Ota tornissa olevat tavarat. Ovesta mentyäsi kohtaat kivan ison jäbän jolla iso kiva ase. Ja rutkasti muitakin vihollisia. Tapa iso jäbä niin saat 5000 pesetaa. Löydät vivun sieltä missä jäbä oli alunperin. Portti avautuu.

Uudella alueella on tuhottomasti vihollisia. Mene turvaan niin Mike antaa lyijyn lentää. Sinun täytyy käydä kääntämässä kahta kytkintä joita vartioi kaksi kivaa heppua. Mene sitten keskellä olevasta ovesta. Kun menet ovesta näet että hyvällä kamullesi Mikelle käy pahasti. Jatka matkaa eteenpäin tavaroita keräten. Seuraa kohtaus jossa Leon ja Ada näyttävät toisilleen todelliset tunteensa toisiaan kohtaan. Jipii! Videon ollessa ohi löydät alueelta tavaroita. Mene sitten ovesta, tulet kirjoituskoneen luokse. Ota tavarat ja kohtaa regenerator. Kiipeä ylös. Mene sitten alas seuraavalle alueelle ja ota taas tavarat. Kohtaat taas paljon vihollisia mutta räjähtävä tynnyri on apunasi.

Iso jäbä tulee taas kivan aseensa kanssa. Tapa se paskiainen. Mene pieneen nurkassa olevaan kontrollihuoneeseen ja tutki konetta. Kun teet sen card key pullahtaa ulos toisaalla ja vihollinen ottaa sen. Sinun täytyy siis tappaa kaikki jotta saisit kortin sillä et tiedä kenellä niistä se on. Ota Emergency Lock Card Key.

Mene niin ylös kuin mahdollista luoteisessa kulmassa niin löydät kortinlukijan. Käytä korttia siihen. Kun olet tehnyt sen voit kääntää molemmat kytkimet pois päältä ja paeta alueelta. Mene alas ja käytä molempiä kytkimiä niin keskisellä alueella oleva ovi avautuu.

Mene ovesta. Tapa viholliset. Mene ovesta. Tapaa taas viimein Ashleyn. Ota tavarat ja juttele kauppiaan kanssa. Mene ovesta. Tapa viholliset. Mene ovesta. Ota tavarat. Mene takaisin edelliselle alueelle. Mene käytävää pitkin ja mene ovesta. Leon ja Ashley poistavat parasiitit ruumiistaan.

Luku 6-1

Sinulla on syytä olla tilaa tavaralistassasi rocket launcherille joka heitetään sinulle viimeisen taiston aikana.

Mene eteenpäin ja portaita pitkin. Portaiden yläpäässä on tavaroita. Mene ovesta. Lisää tavaroita. Täällä on pelin viimeinen kauppias ja kirjoituskone. Joten kannattaa tallentaa... Mene portaat alas ja hissillä. Leon kohtaa pian hämähäkki-Saddlerin. Tavoitteenasi on nyt ampua Saddlerin jaloissa olevia silmiä.

Keskellä olevan alueen lisäksi sivuilla on kaksi muuta aluetta joille pääsee liikkuvia siltoja pitkin. Harmi että sillat eivät toimi kovin hyvin. Jos ne liikkuvat kun olet sillalla joudut painamaan väistönappeja ja sitten yhtä nappia jotta Leon kiipeää ylös.

Kun ammut yhden silmän niin voit sitten ampua isoa silmää. Voit myös kiivetä Saddlerin selkään aivan niin kuin El Gigantenkin ja hoidella silmän veitsellä. Kun olet aiheuttanut isolle silmälle tarpeeksi vauriota saat avuksesi rocket launcherin. Juokse äkkiä sen luokse ja ota se käyttöön. Tähtää tarkasti!! Siinä on vain yksi ammus.

Ada vie Las Plagas-näytteen Leonilta ja aloittaa lähtölaskennan räjähdykseen. Saatuasi avaimen Adalta etsi Saddlerin pudottamat rahat. Mene takaisin alas Ashleyn luokse. Mene tikapuut alas ja ota Ashley vastaan. Jatka matkaa niin löydät vesiskootterin.

Seuraa yksi pelin vaikeimmista kohdista. Itse sain yrittää reilut 20 kertaa ennen kuin opin reitin ulkoa. Mutta lopulta toivottavasti pääset pakenemaan saarelta. Leon pelastaa vielä Ashleyn vedestä.

LOPPU

Ratkaisuja pulmiin:

Luku 1-2
Ovessa oleva vihreä pyörylä. Sinun täytyy liikuttaa kuviota niin että muodostuu samanlainen kuvio kuin ovessa on.
Ylös kerran, vasemmalle kerran

Luku 1-3
Hautausmaa. Hautausmaalla on kolme kaksoiskiveä, joissa on erilaiset kuviot. Sinun täytyy sytyttää valo noihin kolmeen kuvioon.
Käännä näin: 3-3-3-4-4-4-3

Luku 2-1
Kirkko. Sinun täytyy saada kolmesta pyörylästä aikaan keskellä oleva kuvio.
käännä punaista kaksi kertaa
vihreää kolme kertaa
sinistä kerran

Luku 3-2

Maalaus-pulma. Paina tässä järjestyksessä: 1, 3, 2, 4

Luku 3-3

Soita kelloa pöydällä ja ammu paljastuneen maalauksen viiniä

Luku 3-4
Ashleyn pulma

Liikuta palasia tässä järjestyksessä:
Liikuta pala numero 5 keskelle ja liikuta sitten sivujen palasia myötäpäivään kunnes olet ratkaissut pulman. (kiitos Matrixi)

Luku 5-1
Värikkäät nuolet
Käännä sinistä kerran, vihreää kaksi kertaa ja punaista kolme kertaa

Jos löydät hirveän virheen, kerro.

1. kiiiiiiitoksia paljon näistä vihjeistä ja ohjeista,niistä on ollut paljon hyötyä.välil repee noille sun kusuma nimille....kiitos

2. olisko re5 saman laista ohjetta

3. aivan loistavat ohjeet.....

4. kiitoooooooooos!!!! paljooooon nistä ohjeista pääsin läpi helposti ja vaikeasti mutta kiitän eniten ohjeita ja veljen poikaani ja siskon poikaani!

5. YKS TÄRKEÄ LISÄ! Oliko se luku 4-1: Kun hyönteiset vie Ashleyn. katossa roikkuu se ISO PESÄ tai ötökkä. Jos ammut sen( ei vaadi kauheesti voimaa ) siitä tippuu iso läjä Jalokiviä!!!

6. lol tuo kohta missä lukee ''Tapa käärme niin saa munaa'' xD

7. selvät ja hyvät ohjeet.. kiitos :)

8. Terve ja kiitoksia paljon läpipeluuohjeesta. Vaunuuhristelussa on erittäin tärkeää olla ensimmäisessä vaunussa, ja ampua ganadot alas tasanteilta ennen kuin ne hyppäävät kyytiin. Yksi osuma millä tahansa aseella riittää. Itse suosittelen TMP:tä ja herkkää liipasinsormea.

9. Itse pysyttelen aina viimeisessä vaunussa. Eihän sitä muuten uskaltaisi...

10. luvun 3-2 lopussa sanotaan että mennä vaan ovesta niin sitten kohtaa sen punapukuisen akan,ennen sitä kyllä pitää siihen oveen ettiä labyrintista moon half:it (2) .......ja siel on ärsyttäviä susia mut joitai tavaroitaki moon halffien lisäks..ei siinä et mitn ongelmia ois ollu mut eikö tollasetki pitäs tämmöses ohjees olla.

11. Tämä ohje on vaikeustasolle easy, ei normalille tai hardille.

1. no se selittääki jtn...pelasin nimittäin normalilla...